Detaljplan för studentbostäder i Danderyd antagen

Detaljplanen är nu antagen för Studentbackens första projekt Twin House i Danderyd.

Byggnadsnämnden i Danderyds kommun antog den 9 december en detaljplan för studentlägenheter i Djursholms Ösby.

Detaljplanen syftar till att bygga 28 funktionella och yteffektiva lägenheter exklusivt för studenter, bara 6-7 minuters tågresa från Stockholms universitet och cirka 10 minuter från city och KTH.

Djursholms Ösby är ett lättillgängligt bostadsområde med Roslagsbanan runt knuten och hela nordöstra Stockholms busstrafik såväl som T-banans röda linje i närområdet.

- Detta är en stor dag för Studentbacken. Genom detta antagande har vi kommit ett steg närmare försäljning och byggstart för vårt första projekt, säger Staffan Sälg, VD Studentbacken.

Intresset för projektet är mycket stort och hittills har mer än 300 intressenter hört av sig angående de 28 lägenheterna.

- Danderyd har idag endast ett fåtal studentbostäder, men den politiska ambitionen är att det ska bli fler. Jag är därför mycket glad åt att vi nu möjliggör för Studentbacken att kunna bygga 28 studentbostäder i attraktivt läge nära kollektivtrafik och service, säger Olle Reichenberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Danderyd.

Staffan Sälg, VD Studentbacken

tel. 0706-050 899

Mattias Roos, VD, SSM
tel. 0706-185 199

SSM/Studentbacken
Studentbacken är SSM koncernens dotterbolag för utveckling av studentlägenheter. SSM arbetar med projektutveckling och nyproduktion av bostäder i Stockholm. SSM har idag en stark position som bostadsutvecklare i regionen. Bolagets vision är enkel: vi ska utveckla Stockholms mest efterfrågade bostäder för morgondagens stockholmare. Morgondagens stockholmare är enkelt beskrivet någon som värdesätter stadens puls, närhet till kommunikationer och en flexibel och yteffektiv bostad. Under 2014 startade bolaget byggnation av totalt 512 stycken lägenheter. Läs mer på: www.ssmfastigheter.se www.ssmfastigheter.se/studentbostad/studentbacken

- Detta är en stor dag för Studentbacken. Genom detta antagande har vi kommit ett steg närmare försäljning och byggstart för vårt första projekt.
Staffan Sälg, VD Studentbacken.
- Danderyd har idag endast ett fåtal studentbostäder, men den politiska ambitionen är att det ska bli fler. Jag är därför mycket glad åt att vi nu möjliggör för Studentbacken att kunna bygga 28 studentbostäder i attraktivt läge nära kollektivtrafik och service.
Olle Reichenberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Danderyd.