Rekordstort intresse för nya bostäder i Järla Sjö

Nu går arbetet med att förnya Centralkvarteret i Järla Sjö in i nästa fas. Intresset för att bo i de nyproducerade bostadsrätterna som nu lanseras under namnet Turbinhallen är rekordstort. Inför försäljningsstarten den 11:e oktober har fler än 5 000 personer anmält sitt intresse till de drygt 200 bostäderna.

Bostäderna som SSM tillsammans med fastighetsägaren Profi Fastigheter kommer att utveckla öppnar upp Järla Sjö för fler människor och skapar ännu bättre förutsättningar för en hållbar och levande stadsdel. Projektet innehåller drygt 200 bostadsrätter, varav cirka 70 % är ettor och tvåor. Lägenheterna präglas av yteffektivitet och funktionalitet. Inflyttningen är planerad från sommaren 2017.

- Turbinhallen är ett attraktivt bostadsprojekt, vi har aldrig haft så stort intresse för ett enskilt SSM-projekt vid försäljningsstart. Det är förstås otroligt roligt att så många värdesätter kvalitéerna i våra bostäder kombinerat med den unika bostadsmiljö som Järla Sjö erbjuder. Vi har under utvecklingen av detta projekt varit måna om att behålla den gamla industrikänslan som finns i den fantastiska byggnad som står där idag, säger Mattias Roos, VD på SSM.

Turbinhallen är ett bra exempel på hållbar fastighetsutveckling där fler bostäder skapas genom förtätning av befintlig stadsmiljö samt intill befintlig och kommande kollektivtrafik. Utseendemässigt har stor vikt lagts vid att bevara byggandens industriella- och historiska arv. De delar som tillförs är starkt präglade av husets arkitektur och karaktär för att skapa en harmoni i hela kvarteret och området.

- För oss är utveckling detsamma som förbättring. Med Turbinhallen ersätter vi en relativt stängd affärsverksamhet med att öppna upp Järla Sjö för betydligt fler människor. Genom att behålla och utveckla befintlig service samtidigt som vi skapar ytor för förskola kommer Turbinhallen bidra till att höja Järla Sjös bostadskvalitet på ett mycket positivt sätt, säger Thomas Sipos, Profi Fastigheter.

Mattias Roos, SSM, 0706-185 199

Thomas Jonasson, Profi, 0702-938 846

SSM arbetar med projektutveckling och nyproduktion av bostäder i Stockholm. SSM har idag en stark position som bostadsutvecklare i regionen. Bolagets vision är enkel: vi ska utveckla Stockholms mest efterfrågade bostäder för morgondagens stockholmare. Morgondagens stockholmare är enkelt beskrivet någon som värdesätter stadens puls, närhet till kommunikationer och en flexibel och yteffektiv bostad. Under 2014 startade bolaget byggnation av totalt 515 stycken lägenheter. Läs mer på: www.ssmfastigheter.se

Profi Fastigheter
Profi Fastigheter är ett oberoende fastighetsbolag med fokus på Sveriges tillväxtregioner med fokus på Storstockholm. Beståndet uppgår till 400 000 kvm kommersiella lokaler. Profi Fastigheter har 35 engagerade medarbetare med bred kompetens. Bolaget är en aktiv ägare som förvaltar, förädlar och utvecklar fastigheter i egen regi. Profi Fastigheter bygger långsiktiga relationer med hyresgäster, investerare och samhället i stort. Läs mer på: www.profi.se

- Turbinhallen är ett attraktivt bostadsprojekt, vi har aldrig haft så stort intresse för ett enskilt SSM-projekt vid försäljningsstart. Det är förstås otroligt roligt att så många värdesätter kvalitéerna i våra bostäder kombinerat med den unika bostadsmiljö som Järla Sjö erbjuder. Vi har under utvecklingen av detta projekt varit måna om att behålla den gamla industrikänslan som finns i den fantastiska byggnad som står där idag.
Mattias Roos, VD på SSM
- För oss är utveckling detsamma som förbättring. Med Turbinhallen ersätter vi en relativt stängd affärsverksamhet med att öppna upp Järla Sjö för betydligt fler människor. Genom att behålla och utveckla befintlig service samtidigt som vi skapar ytor för förskola kommer Turbinhallen bidra till att höja Järla Sjös bostadskvalitet på ett mycket positivt sätt.
Thomas Sipos, Profi Fastigheter