Slutsålt i Stockholms första projekt med studentbostadsrätter

Studentbackens första projekt Twin House i Djursholms Ösby är nu slutsålt. Intresset för de 30 studentlägenheterna med upplåtelseformen bostadsrätt har varit stort. Över 2000 personer hade anmält sitt intresse för det unika projektet, som är det första i sitt slag i Stockholm.

-       Vi är mycket glada över den respons som vår idé med studentbostäder upplåtna med bostadsrätt har fått av marknaden och att konceptet verkligen fungerar. Vår utgångspunkt är att ge unga studenter en produkt som, förutom en bostad under studietiden, även utgör första steget in på den annars så tuffa bostadsmarknaden i Sveriges storstäder, säger Staffan Sälg, VD på Studentbacken.

I två år har Studentbacken arbetat med att ta fram detaljplanen som blev lagakraftvunnen i oktober och bygglovet godkändes av Danderyds kommun den 9 december 2015. Vi ser nu fram mot att börja produktionen av de 30 välbehövliga studentlägenheterna.

-       Danderyds kommun har som ambition att kraftigt öka bostadsbyggandet de kommande åren. Det är därför mycket glädjande att det nu är klart för byggstart för Studentbackens projekt i Djursholms Ösby. Hög arkitektonisk kvalitet, i kombination med ett läge nära goda kommunikationer till KTH och Universitetet, förklarar varför dessa bostäder blivit så attraktiva, säger Olle Reichenberg, kommunstyrelsens ordförande i Danderyd.

Om projektet
Twin House ligger i nära anslutning till Roslagsbanan som erbjuder direktaccess till både Stockholms universitet och KTH på mindre än 10 minuter. De 30 enrumslägenheterna uppförs i två stadsvillor med förgårdsmark som smälter in i den omgivande villabebyggelsen. Lägenheternas storlekar varierar mellan 22 och 35 kvm. Utformning är modern och yteffektiv med samma funktioner som en stor lägenhet. Ett smidigt boende för studenter – allt för att skapa de bästa förutsättningarna för goda studieresultat.

Staffan Sälg, VD Studentbacken

tel. 0706-050 899

Mattias Roos, VD, SSM
tel. 0706-185 199

Studentbacken AB
Studentbacken är ett dotterbolag till SSM som arbetar med projektutveckling och nyproduktion av bostäder i Stockholm. SSM har idag en stark position som bostadsutvecklare i regionen. Bolagets vision är enkel: vi ska utveckla Stockholms mest efterfrågade bostäder för morgondagens stockholmare. Morgondagens stockholmare är enkelt beskrivet någon som värdesätter stadens puls, närhet till kommunikationer och en flexibel och yteffektiv bostad. Under 2015 startade bolaget byggnation av totalt ca 547 stycken lägenheter. Läs mer på: www.ssmfastigheter.se

Vi är mycket glada över den respons som vår idé med studentbostäder upplåtna med bostadsrätt har fått av marknaden och att konceptet verkligen fungerar. Vår utgångspunkt är att ge unga studenter en produkt som, förutom en bostad under studietiden, även utgör första steget in på den annars så tuffa bostadsmarknaden i Sveriges storstäder.
Staffan Sälg, VD Studentbacken
Danderyds kommun har som ambition att kraftigt öka bostadsbyggandet de kommande åren. Det är därför mycket glädjande att det nu är klart för byggstart för Studentbackens projekt i Djursholms Ösby. Hög arkitektonisk kvalitet, i kombination med ett läge nära goda kommunikationer till KTH och Universitetet, förklarar varför dessa bostäder blivit så attraktiva.
Olle Reichenberg, kommunstyrelsens ordförande i Danderyd