Strategiskt samarbete mellan SSM och JVAB

SSM och JVAB har tecknat ett samarbetsavtal där JVAB blir en strategisk partner för att genomföra mark- och anläggningsentreprenader i samverkan med SSM.

Vi är två starka, båda Stockholmsbaserade , uppstickarbolag som kompletterar varandra väl. JVAB grundlägger städer och SSM bygger bostäder för morgondagens stockholmare, kan det bli bättre? Framtidens byggbransch handlar om att nyttja varandras kompetens på bästa sätt med långsiktiga samarbeten i öppenhet och förtroende – och det är vad vi ser framför oss inom detta samarbete, säger Fredric Kastevik, VD på JVAB.

SSM:s strategi är att återanvända och förbättra samma tekniska grundkoncept vid byggnationen. För att uppnå det vill SSM skriva långsiktiga samarbetsavtal för de största entreprenaderna, såsom mark. Genom långsiktiga samarbeten kan riskerna i entreprenaden minskas och större värde skapas för båda bolagen.

Genom att kombinera våra bolags tekniska kompetens ser vi stor potential till att effektivisera byggprocessen, minska kostnaderna och öka lönsamheten. Dessutom optimeras affären ytterligare i ett långsiktigt samarbete när vi skapar tillförlitliga relationer och organisatoriskt samarbete, säger Mattias Roos, VD på SSM.

Första projektet som ska utföras inom samarbetet är West Side Solna där SSM bygger 266 lägenheter.

SSM förvärvar, utvecklar, säljer och producerar attraktiva bostäder inom Stockholmsregionen och har under sin 20-åriga historia varit en av de tongivande bostadsutvecklarna i Storstockholm. Visionen är att bygga Stockholms mest eftertraktade bostäder för morgondagens stockholmare. Välplanerade och kostnadseffektiva bostäder i geografiskt rätt lägen med goda kommunikationer. SSM har en stark position som den ledande bostadsutvecklaren inom ”affordable living” i citynära lägen inom Stockholmsregionen. Under 2015 produktionsstartade SSM 547 stycken lägenheter och hade 1287 byggrätter i pågående produktion. Läs mer på www.ssmfastigheter.se

Vi är två starka, båda Stockholmsbaserade, uppstickarbolag som kompletterar varandra väl. JVAB grundlägger städer och SSM bygger bostäder för morgondagens Stockholmare, kan det bli bättre? Framtidens byggbransch handlar om att nyttja varandras kompetens på bästa sätt med långsiktiga samarbeten i öppenhet och förtroende – och det är vad vi ser framför oss inom detta samarbete.
Fredric Kastevik, VD JVAB
Mattias Roos, VD SSM