Turbinhallen slutsålt i turbofart

Nu är de planerade bostäderna i Järla Sjö, Turbinhallen, slutsålda. Bostäderna med industriell karaktär belägna mindre än 10 minuter från Södermalm lockade många intressenter och totalt har drygt 7000 personer anmält sitt intresse för Turbinhallen.

Projektet, som har utvecklats tillsammans med Profi Fastigheter, innehåller 205 bostadsrätter och har en atmosfär från förra seklets början. Det är Gustaf de Lavals fabrikslokaler som byggs om – här får gammalt och nytt, renoverat och ombyggt samspela. Nyproduktionen anpassas med stil och utförande till den historiska fabriksmiljön. Standardlägenheten i projektet är en tvåa om 49 kvadratmeter, men det finns även effektivt planerade stadsradhus och större lägenheter med takterrass.

Järla sjö ligger i Nacka vid Järlasjöns norra strand och med direkt närhet till storstadens puls. Området konverterades från fabriksområde till bostadsområde i slutet av 90-talet och blev snabbt väldigt populärt, säkert mycket beroende på det citynära läget. Härifrån tar det bara 9 minuter till Slussen med Saltsjöbanan eller buss.

– Projektet är ovanligt för oss på SSM eftersom vi blandar konvertering med nyproduktion. En spännande utmaning där vi lagt stor vikt vid att bevara och behålla den karaktär som redan finns i området och i de befintliga byggnaderna. Det är fantastiskt roligt att bidra till fler bostäder där människor vill bo och som samtidigt gör stadsmiljön mer levande. Vi är förstås mycket glada över det positiva gensvar marknaden har visat produkten i detta projekt, säger Mattias Roos, VD på SSM.

Vi ser nu fram emot att påbörja produktionen av Turbinhallen under våren. Inflyttningen är planerad från hösten 2017.

– Vi förvärvade Turbinhallen i januari 2011 och har sedan dess drivit Stockholms Modecenter parallellt med att vi arbetat med utvecklingsförutsättningarna för fastigheten. Att vi nu, efter drygt 5 år, konverterar fastigheten till bostäder är ett naturligt led i och med att Nacka bygger stad, säger Thomas Sipos, VD Profi Fastigheter.

Projektet förväntas vara färdigställt till Q2 2018.

SSM arbetar med projektutveckling och nyproduktion av bostäder i Stockholm. SSM har idag en stark position som bostadsutvecklare i regionen. Bolagets vision är enkel: vi ska utveckla Stockholms mest efterfrågade bostäder för morgondagens stockholmare. Morgondagens stockholmare är enkelt beskrivet någon som värdesätter stadens puls, närhet till kommunikationer och en flexibel och yteffektiv bostad. Under 2015 startade bolaget byggnation av totalt ca 547 stycken lägenheter. Läs mer på: www.ssmfastigheter.se

Profi Fastigheter
Profi Fastigheter är ett oberoende fastighetsbolag med fokus på Sveriges tillväxtregioner med fokus på Storstockholm. Beståndet uppgår till 400 000 kvm kommersiella lokaler. Profi Fastigheter har 35 engagerade medarbetare med bred kompetens. Bolaget är en aktiv ägare som förvaltar, förädlar och utvecklar fastigheter i egen regi. Profi Fastigheter bygger långsiktiga relationer med hyresgäster, investerare och samhället i stort. Läs mer på: www.profi.se

Projektet är ovanligt för oss på SSM eftersom vi blandar konvertering med nyproduktion. En spännande utmaning där vi lagt stor vikt vid att bevara och behålla den karaktär som redan finns i området och i de befintliga byggnaderna. Det är fantastiskt roligt att bidra till fler bostäder där människor vill bo och som samtidigt gör stadsmiljön mer levande. Vi är förstås mycket glada över det positiva gensvar marknaden har visat produkten i detta projekt.
Mattias Roos, VD SSM
Vi förvärvade Turbinhallen i januari 2011 och har sedan dess drivit Stockholms Modecenter parallellt med att vi arbetat med utvecklingsförutsättningarna för fastigheten. Att vi nu, efter drygt 5 år, konverterar fastigheten till bostäder är ett naturligt led i och med att Nacka bygger stad.
Thomas Sipos, VD Profi Fastigheter