• SSU/

Ansvarig för Demokraternas kampanj för sjukvårdsreform på IUSY-kongress

I dag startar IUSY-kongressen med omkring 230 internationella delegater. Det demokratiska partiet finns närvarande på kongressen. SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland kommer i anslutning till invigningen kl 13:00 att samtala med Jessica Shearer, ansvarig för kampanjen för Obamas sjukvårdsreform.

- I will discuss the peculiarities of the American health care system and share some war stories from our successful campaign to reform the health care system, and the role I was privileged to play in that process, säger Jessica Shearer ansvarig för kampanjen för Obamas sjukvårdsreform. - Det är inspirerande att få träffa Jessica Shearer som har varit med i den kampanj som fått USA att gå mot ökad trygghet, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU. Fakta om IUSY-kongressen International Union of Social Democratic Youth, IUSY är SSU:s International. IUSY är världens största ungdomsorganisation med cirka 150 medlemsorganisationer i över 100 länder och miljontals medlemmar. IUSY har även konsultativt status i FN och samverkar med många internationella NGO:s världen över. IUSY bedriver aktiviteter, möten och kampanjer över hela världen. Platsen för IUSY World Congress Sweden 2010 är Folkets Hus i Stockholm. Kongressen börjar den 26 mars och pågår till den 28 mars. Från den 27 mars är kongressen belagd till SSU:s kursgård Bommersvik. Kongressen är öppen för media. Program för seminariedagen den 26 mars i Folkets Hus finns bifogat. För anmälan och mer information kontakta SSU:s vikarierande pressekreterare Gustaf Lantz, gustaf.lantz@ssu.se eller 0735-19 01 07.