• SSU/

Arbetsförmedlingen döljer sin oförmåga att förmedla jobb till unga!

”Ungdomar klarar krisen på arbetsmarknaden bäst” hävdar Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist och analyschef Clas Olsson på DN Debatt idag. De menar också att ”generella ungdomsinsatser varken är önskvärda eller nödvändiga”.

I sin debattartikel skriver Angeles Bermudez-Svankvist och Clas Olsson att ”mycket talar för att ungdomarna kommer att klara den här krisen bra” och de påstår också att de vet ”av erfarenhet från 1990-talskrisen att det var ungdomarna som klarade krisen bäst.” - Vilken planet har Arbetsförmedlingens ledning befunnit sig på de senaste 15 åren? De nedskärningar som drabbade välfärden efter att högern körde den svenska ekonomin i botten på 90-talet återställdes aldrig för de ungdomar som växte upp då. Tvärtom vet vi att 40 000 svenskar har en svagare förankring på arbetsmarknaden i dag som en följd av krisen på 90-talet, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - Arbetsförmedlingens attack mot ungdomarna riskerar leda till att minska partiernas vilja att stötta den unga generationen ur krisen. Den största generationen på 20 år lämnade gymnasiet just när jobbkrisen blev akut. Politikens viktigaste uppgift just nu är, tvärtemot arbetsförmedlingens utspel idag, att förmedla hopp till den generationen. - Arbetsförmedlingen tror förmodligen att en ”förebyggande attack” om ungdomsarbetslösheten kommer minska kritiken mot myndighetens misslyckande att förmedla jobb. Utspelet visar på dåligt omdöme från Arbetsförmedlingens ledning. Det finns inget som ursäktar att man förminskar problemet som ungdomsgenerationen nu ställs inför. Debatten och energin måste istället fokuseras på hur vi ger Sveriges unga en ny framtidstro. Det gör vi genom genomgripande satsningar på jobb, utbildning och välfärd – inte genom att försöka förminska arbetsmarknadspolitikens misslyckande! avslutar Jytte Guteland. I mitten av augusti kom statistik från Arbetsförmedlingen som visar att den svenska ungdomsarbetslösheten nästan har fördubblats på ett år. För unga upp till 24 år ligger arbetslösheten kring 30 procent, vilket är bland de högsta i Europa. Eftersom att vi nu mäter våra arbetslöshetssiffror på samma sätt som övriga Europa kommer vi inte undan det faktum att Sverige tillhör de som hanterar arbetslösheten allra sämst. Hur vi än mäter förblir ungdomsarbetslösheten i Sverige procentuellt sett mer än dubbelt så hög som arbetslösheten i stort.