• SSU/

Arbetsmarknadsministern har tappat greppet - Reinfeldt måste agera

Sven Otto Littorin säger i veckan att han har tappat greppet om ungdomsarbetslösheten. På en pressträff i veckan säger arbetsmarkandsministern ”Det är en salig blandning. Några är sjuka, några sitter hemma och spelar TV-spel förmodligen, och några reser. Det är svårt att få grepp om dem”.

- Vi kräver svar från Fredrik Reinfeldt. Har statsministern förtroende för Sven Otto Littorin? Kan verkligen statsministern ha fortsatt förtroende för en arbetsmarknadsminister som hävdar att han tappat greppet? Säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - Det är en anmärkningsvärd passiv hållning arbetsmarknadsministern antar. Först uttalade han uppgivet att vi i Sverige kan förvänta oss kommande ”skitår”? Nu säger han sig ha tappat greppet om om sitt uppdrag att bekämpa ungdomsarbetslösheten. Anser statsministern att denna uppgivenhet är en rimlig hållning när en av fyra unga saknar jobb? Fortsätter Jytte Guteland - Uttalandet är inte bara uppgivet, det är arrogant också. En av fyra unga saknar jobb. Unga i hela vårt land vittnar om hur desperat de söker jobb. När då arbetsmarknadsministern hävdar att folk ”sitter hemma”, som om det vore lättja inte bristen på jobb som vore problemet, då är det arrogant avslutar Jytte Guteland.