Bildt måste agera för människorättscentrum i Iran

Den Iranska regimen visar återigen upp sin sämsta sida och stänger "Tehran office of the human rights center" som leds av Shirin Ebadi, 2003 års fredspristagare. SSU anser att Utrikesminister Carl Bildt måste agera i frågan och kräva ett möte med den Iranska ambassadören.

I en intervju med RFE/RL's Radio Farda säger Narges Mohammadi, biträdande chef för centret, att drygt tio uniformerade säkerhetsvakter trängde in i lokalerna medan medlemmarna förberedde årsdagen för att fira de mänskliga rättigheterna.

- Återigen visar den Iranska regimen upp sin brutala sida. Människor samlades i centret för att förbereda firandet av de mänskliga rättigheterna som fyllde 60 år den 10 december. Själv gjorde jag samma sak tillsammans med det svenska FN-förbundet. Här hemma tycker vi att det är självklart att ha yttrande- förenings- och mötesfrihet. Det borde vara lika självklart för oss att reagera när andra regimer kränker detta. Carl Bildt borde genast tillkalla den Iranska ambassadören för ett samtal om händelserna säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.

För mer fakta se länk nedan.