Björklunds krav är ett slag mot kunskapen i gymnasieskolan

Utbildningsminister Jan Björklund lade igår fram ett förslag om skärpta antagningskrav för gymnasieskolan. Förslaget innebär förutom att det individuella programmet avskaffas, att det blir svårare att komma in på sitt förstahandsval. Björklund kommenterade förslaget i gårdagens DN genom att säga ”Man har sina andrahands- och tredjehandsval och de måste man acceptera”.

SSU reagerar kraftigt mot att färre ungdomar kommer att komma in på sitt förstahandsval. SSU tycker att elevernas egna val är viktiga för att gymnasieskolan skall lyckas med att öka kunskapsnivån. - När färre elever kommer in på den gymnasieutbildning som de själva önskar kommer färre elever att klara av sin utbildning. Detta är ett hårt slag mot kunskapen i gymnasieskolan och samhället i stort, säger Jytte Guteland förbundsordförande i SSU. - SSU vill istället se en skola där unga kan ges det bästa förutsättningarna att tillgodogöra sig kunskap. En förutsättning för detta är att elever ges en frihet att välja den utbildning som de är bäst lämpade för, avslutar Jytte Guteland.