Björklunds vill sänka utbildningsnivån hos svenska folket

I veckan presenterade Björklund regeringens lagrådsremiss till ny gymnasieskola. Skolförslagen innehåller bland annat, ett nytt betygssystem, yrkesexamen, snävare chanser att byta mellan olika gymnasieinriktningar, färre får grundläggande behörighet till högskolan. SSU reagerar starkt mot hur regeringen vill sänka utbildningsnivån i Sverige. Regeringens nya gymnasieskola begränsar de framtida gymnasieelevernas chanser att välja om då det första valet blev fel, begränsar flera att komma in på högskolan och KY-utbildningar och det blir svårare att läsa in behörigheten på komvux.

- Regeringens förslag var väntade, det innehöll inga överraskningar eller nyheter utifrån vad Björklund tidigare sagt. Inte desto mindre var det en tråkig dag för Sveriges framtida gymnasiestudenter. Vi får nu en gymnasieskola där ambitionerna om att öka den svenska utbildningsnivån minskar säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.

- Regeringens gymnasieskola möter inte elevernas önskningar. Sveriges elever vill inte ha lägre förväntningar. En majoritet av Sveriges elever vill ha högskolebehörighet! Vi förstår inte var Björklund har fått sina idéer ifrån. Är det problemen från Björklunds egen skoltid han vill lösa? Den tid då det kändes avlägset att vanligt folk skulle kunna läsa vidare på högskolan? På vilket sätt höjs yrkesstatusen av att färre yrkesarbetande har goda kunskaper i svenska, engelska eller matte? säger Jytte Guteland.

- SSU vill ha en modern gymnasieskola, med högskolebehörighet för alla, bredare ingångar i programmen så att det blir flexiblare och modernare program som möter morgondagens behov avslutar Jytte Guteland.