Bra med ett ”ja” av Sahlin

Det var glädjande att Mona Sahlin valde att tacka ja när valberedningen ställde frågan om partiordförandeskapet för socialdemokraterna. Mona var en av SSUs nominerade kandidater och hon representerar det moderna ledarskap som socialdemokratin behöver för att vara ett parti i kraftfull opposition. Att Mona Sahlin dessutom valde att markera i klimatfrågan var extra viktigt.

- Att det blev Mona Sahlin var viktigt för socialdemokraterna och SSU. Vi ställde upp en tydlig kravprofil och inom ramen för den var Mona en person som vi fann lämplig. Det är ett historiskt steg för socialdemokratin som för första gången kan få en kvinnlig partiordförande. SSU kan inte vara annat än nöjda, säger SSUs förbundssekreterare Mattias Vepsä

SSU kunde med glädje notera att Sahlin tog upp klimatfrågan som en av de viktigaste frågorna.

- Vi står inför utmaningar som regeringen Reinfeldt fullkomligt struntar i. SSU kommer att ägna hela 2007 åt hållbar utveckling och i det arbetet hälsar jag den nya partiordföranden varmt välkommen, avslutar Vepsä

SSUs förbundsstyrelse fastställde redan den 8 december 2006 en kravprofil för den nya partiledaren: Personen ska vara en kvinna som företräder ett modernt ledarskap. Hon ska vara lyssnande, kunna visa på samhällskritiken i politiken och brinna för förändring. Vi ser en person som är fast förankrad i idén om folkrörelsen och som kan då det krävs visa på ett tydligt ledarskap.

För mer information om kontakta pressekreterare Peter Skeppström på 070-592 60 38.