Bra med jämlikheten i fokus – nu är det upp till budgetbevis

Jämlikheten, öppenheten och klimatomställningen stod i fokus när Stefan Löfven läste upp regeringsförklaringen på Riksmötets öppnande. Sverige ska bli det mest jämlika och jämställda landet i världen, deklarerade statsministern. Inriktningen är välkommen – nu är det upp till bevis när budgetpropositionen läggs nästa vecka.

Regeringsförklaringen visade på att Sverige nu tar en ny riktning. Den borgerliga regeringens ensidiga fixering vid skattesänkningar är borta. Istället står investeringar i fler bostäder, fler jobb, en bättre skola och klimatomställningen i fokus. Att Löfven betonade vikten av att alla människor har rätt att söka asyl och arbetet för fler lagliga vägar in i EU är välkommet.

-       Regeringsförklaringen var startskottet för arbetet för en jämlik framtid. Löfven var tydlig med att Sverige behöver reformer för fler jobb, fler bostäder och en bättre skola. Nu krävs att regeringsförklaringen följs av offensiva satsningar i höstbudgeten, säger Philip Botström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund.

Regeringsförklaringen innehöll både visioner och konkreta mål. Sveriges öppenhet var ett sådant ämne, där Löfven slog fast att alla länder och alla kommuner ska ta ansvar för flyktingmottagandet. Klimatomställning fick samtidigt mycket fokus, med visionen att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer som ett av de konkreta målen.

-       Statsministern duckade inte för de stora frågorna. Visionen om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria länder är bra. Men varför inte sätta ner foten och säga att Sverige ska bli det allra första fossilfria landet i världen, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström