Bryt skolsegregationen nu

Idag kom det nya siffror som visar att skolresultaten sjunker i socialt utsatta områden. SCB har tagit fram statistiken som visar att skolkunskapen sjunkit dramatiskt under de senaste 12 åren i Sveriges mest socialt utsatta områden. Från att 73 procent av eleverna var godkända år 1998 till 68,7 procent godkända elever 2010. SCB:s undersökning som gjorts för Rapports räkning är en väckarklocka om att krafttag och en kursändring måste till för att få bukt på problemet.

SCBs undersökning är den andra i rad på mycket kort tid som visar att den svenska skolan på vissa håll inte mår bra. Det var inte alltför längesen som OECD:s Pisa-undersökning kom och som visade att den svenska skolan halkar efter från de tidigare toppositionerna.

- I vissa områden i Sverige klarar nära hälften av eleverna inte att nå de resultat som krävs för att få börja på gymnasiet. Nu krävs omprövning och handling. Många skolpolitiska stenar måste vändas, ett exempel är skolpengen som inte fungerar. Det behövs istället särskilda satsningar på de skolor där eleverna har störst behov. I kommunerna finns parametrar för detta redo att användas, men istället används det trubbiga skolpengssystemet som inte ser att eleverna har olika behov. Staten och kommunerna måste börja styra pengarna dit där behoven är som störst, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

Det behövs ett antal åtgärder för att komma åt den negativa utvecklingen i svensk skola. SSU föreslår därför fyra punkte r för en ny och ambitiös skolpolitik.

1       Inför särskilda satsningar på de skolor där eleverna har störst behov. I kommunerna finns parametrar för detta redo att användas, men istället används det trubbiga skolpengssystemet som inte ser att eleverna har olika behov. Staten och kommunerna måste börja styra pengarna dit där behoven är som störst.

2   Minska klasstorlekarna i tidiga åldrar för att öka kunskapsnivån. Idag tvingas vissa barn som börjar första klass, dela lärare med 30 stycken andra. Även om dessa stora klasser ibland delas in i olika arbetsgrupper så är det en väldigt farlig utveckling att inte värna små klasser och hög lärartäthet.

3   Satsa på elevdemokrati. SSU vill att eleven ska stå i centrum och vara med och påverka skolan. Studier visar att elever som deltar i beslut för skolan, exempelvis genom elevmajoritet i skolstyrelser, också tar ett ökat ansvar för sina studier.

4   Gör upp med det flummiga skoletableringssystemet. Det är ingen mänsklig rättighet att starta skolor. Idag tvingas vissa elever läsa ”teoretisk gymnastik” för att skolan saknar gymnastiksal, elever äter mackor eftersom lunchkupongen inte räcker till något annat, samtidigt som vissa skolkoncerner plockar ut miljonvinster från skattebetalarna.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.