• SSU/

De nordiska och baltiska socialdemokratiska ungdomsförbunden samlas i Sverige

I dag samlas ledningarna för de socialdemokratiska ungdomsförbunden i de nordiska och baltiska länderna för kongress i Sverige. På kongressen ska framtidens socialdemokratiska politik diskuteras.

FNSU är organisationen som samlar de socialdemokratiska ungdomsorganisationerna i Norden och Baltikum. Vartannat år samlas medlemsländerna för en kongress som i år äger rum på Bommersvik, utanför Södertälje.

- FNSU är ett forum för att diskutera de problem som vi i Norden och Baltikum gemensamt står inför. Framförallt ska vi diskutera och ta fram förslag på gemensamma socialdemokratiska lösningar, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund.

Sverige lämnar över ordförandeklubban
Under den tre dagar långa konferensen ska deltagarna bland annat ta ställning till ett flertal resolutioner, genomföra flera seminarier och arbeta fram en ny plan för FNSU:s arbete fram till 2014. Dessutom ska Sverige, som har haft ordförandeskapet för FNSU under två år, officiellt överlämna det till Danmark och Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, DSU.

- Vi har under det svenska ordförandeskapet utvecklat FNSU som en viktig plattform där de socialdemokratiska ungdomsförbunden i norden och Baltikum kan mötas. Vi är övertygade om att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta under DSU:s ledning, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se