• SSU/

Den borgerliga regeringens klimatproposition är klen och ansvarslös.

Idag presenterade den borgerliga regeringen sin klimatproposition. En viktig proposition som ska ligga till grund för Sveriges fortsatta klimatarbete. Men istället för att presentera hållbara lösningar är det istället ett klent och ansvarslöst förslag som presenteras. SSU menar att den borgerliga regeringen har alldeles för låga ambitioner för att lösa miljöproblemen i vårt land och bekämpa klimatkrisen. Insikten att miljösatsningar för fler jobb är en strategi ur jobbkrisen saknas helt i propositionen.

- Propositionen präglas av ansvarslöshet och omkringkastande av skatter för att det ska se bra ut samtidigt som man avvecklat andra viktiga stöd och inte har nämnvärt mycket investeringar i miljövänlig teknik och infrastruktur. Den ekonomiska krisen skulle ha behövt en satsning på gröna jobb, det saknas i den här propositionen, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

- Det var en klen och ansvarslös proposition som får gröna miljövänner att bli röda av ilska. Att inte ta ansvar för framtidens klimat är allvarligt och det märks att den borgerliga regeringen har ambitionen att komma undan med billiga åtgärder i andra länder istället för att fortsätta att gå i bräschen för satsningar i miljöteknik, förnybar energi och höga ambitioner för vår miljö, avslutar Jytte Guteland.