Det behövs ett superpaket för de unga!

Reinfeldt talar slarvigt om ett ”superpaket” även om de få satsningar som görs endast tar oss närmare ruta ett. Även om finanskrisen också påverkar Sverige är det den moderatledda regeringens egna misslyckade politik som gör Sverige extra utsatt för finanskrisen.
De försök till satsningar som görs handlar inte om att möta en finanskris. Inte heller för att möta jobbkriser och bostadskriser.

- Unga drabbas nu hårdast av uppsägningar. De varsel som rapporteras inkluderar inte de unga som blivit av med jobbet när alla visstidsanställda sagts upp, innan varsel lagts. Ingenting idag gav den unga generationen hopp om förändring. Inga fler högskoleplatser, inga ordentliga satsningar på praktik och inte ett ord om de 15 000 långtidsarbetslösa unga som redan innan krisen saknade jobb. Jag känner en stor besvikelse efter dagens presskonferens. SSU kräver ett superpaket för jobb och hopp åt den unga generationen, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU

5 förslag som hade ingått i SSUs superpaket för jobb och hopp om framtid

- Ett nytt kunskapslyft.
- En utbyggd högskola.
- Ett nytt bostadspolitiskt projekt.
- Obligatorisk praktik på gymnasiet.
- Utbildningsvikariat, där unga får chans att jobba medan äldre vidareutbildar sig.