En rödgrön regeringsplattform för jobb och välfärd åt unga

​- Den rödgröna regeringsplattformen ger unga en bättre start i vuxenlivet, en bättre chans att få ett jobb och en bättre ekonomisk situation för landets studenter. Sverige behöver en ny politik för att ge hopp och framtidstro till den unga generationen, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

SSU vill särskilt uppmärksamma fyra områden i regeringsplattformen från de rödgröna som kommer att förbättra ungas situation:

JOBB: Alla ska gå klart gymnasiet. Utbildning är den viktigaste vägen till jobb och med en rödgrön regering får alla under 25 år möjlighet att gå klart gymnasiet med kunskapslyftsersättning. Arbetsgivaravgiften tas bort för alla arbetsgivare som anställer en ung person som varit arbetslös länge. Det gäller även de arbetsgivare som vill erbjuda praktikplatser eller trainee-tjänster.

BOSTAD: Alla unga har rätt till en bostad. De rödgröna kommer att rivstarta byggandet av små hyresrätter, nyproduktionen ska fördubblas. Alla kommuner ska ha en bostadsförmedling för allmännyttiga bostäder, privata lägenheter och andrahandsuthyrning.

STUDENT: En rödgrön regering kommer att höja studiemedlet med 600 kr, 400 kr i bidrag och 200 kr i lån. Dessutom höjs stödet till studenter med barn. Skatten på studentrum tas bort för att göra det boendet billigare för studenter.

TANDVÅRD: Idag måste alla över 19 år betala fullpris för all tandvård. Med en rödgrön regering blir det gratis för alla under 24 år att gå till tandläkaren. Det kommer inte bara att göra ungas ekonomiska situation bättre utan även lägga grund för en vana att gå till tandläkaren regelbundet resten av livet.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.