EU måste agera för demokratin i Iran

På fredag samlas EU:s utrikesministrar i Stockholm. För att uppmärksamma situationen i Iran och vikten av att EU:s medlemsländer gemensamt måste agera för att sätta press på den iranska regimen arrangerar SSU och Palmefonden ett seminarium med fokus på Iran.

- SSU anser att EU borde ta ett större ansvar när det gäller Iran och agera för att stötta den iranska befolkningen i kampen för demokratin. SSU kräver att Carl Bildt tar upp frågan på utrikesministermötet och att EU:s medlemsländer antar ett uttalande för demokratin i Iran, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - Sverige har inte tagit sitt ledarskap på allvar. Vi hade förväntat oss att ordförandelandet skulle agera föredöme och sända hem den Iranska ambassadören. Istället har regeringen smekt regimen medhårs och lät den svenska ambassadören i Iran bevittna installationen av president Mahmoud Ahmadinejad. Helgens toppmöte får visa om regeringen har lärt sig läxan och väljer en ny väg, avslutar Jytte Guteland. De inbjudna gästerna till vårt seminarium är betydelsefulla representanter för demokratirörelsen och oppositionen i Iran. Seminariet har temat - Iran, mänskliga rättigheter och EU:s roll. Seminariet består av en paneldiskussion med våra inbjudna gäster. Deltagare i paneldiskussionen: Ahmad Batebi, människorättsaktivist, journalist och f.d. politisk fånge i Iran. Mehrangiz Kar, advokat, författare och vinnare av Ludovic-Trarieux priset för mänskliga rättigheter. Mohsen Makhbalbaf, filmregissör och talesman för Mir-Hossien Mousavis kampanj. Fatemeh Haghighatjoo, f.d. parlamentsledamot i det iranska parlamentet och reformpolitiker. Asieh Amini, kvinnorättsaktivist och journalist. Datum: 4 september Tid: kl 10.00-13.00 Plats: Sveavägen 68 Efter seminariet ges det tid för frågor och intervjuer för media. Inbjudan finns bifogad. För anmälan eller vidare information kontakta pressekreterare Ingela Nilsson på ingela.nilsson@ssu.se eller 0735-19 01 07.