Flator och bögar får gifta sig – kom och ät bröllopstårta!

Den första april röstar riksdagen om könsneutrala äktenskap. Sex av sju partier i riksdagen är för. Kom med oss och fira med tårta. Oppositionen har länge varit enig, äktenskapet ska inte vara heterosexuella par förunnat utan gälla för alla. För oss handlar det om en union mellan två människor som vill befästa sin kärlek till varandra, deras sexuella läggning är ointressant i sammanhanget. Trots att det bara har varit Kristdemokraterna som varit mot könsneutrala äktenskap röstade de borgerliga fegt nog mot förslaget för ett år sedan.

- Onsdagen den 1:a april 2009 är en historisk dag. Jag är glad att det äntligen verkar bli ett positivt beslut från riksdagen. Allas rätt till kärlek splittrar uppenbarligen den borgerliga regeringen. Idag firar vi att Kristdemokraterna inte längre får förstöra för människor som vill manifestera sin kärlek. Att endast heterosexuella ska ha rätt att gifta sig är förlegat och gammalmodigt. Det blir en dag att fira. Själv ska jag äta tårta vid Mynttorget, säger SSUs förbundsordförande Jytte Guteland.