• SSU/

Fler S-distrikt ställer sig bakom SSU:s krav på Socialdemokraterna

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU har tidigare öppet deklarerat att man kommer ta strid för en 90-dagarsgaranti för att bekämpa Sveriges mycket höga ungdomsarbetslöshet på den Socialdemokratiska partikongressen i april . Tidigare har Östergötlands S-distrikt ställ sig bakom SSU:s krav. Nu gör även Kronobergs S-distrikt det samma.

I det förslag till jobb- och utbildningskontrakt för unga som den socialdemokratiska partiledningen har presenterat börjar garantin gälla först efter sex månader. SSU:s 90-dagarsgaranti innebär att alla unga arbetslösa ska få insatser från första dagen och praktik, arbete eller utbildning inom 90 dagar.

-       I avsaknad av en statlig arbetsmarknadspolitik har kommunernas kostnader för ungdomsarbetslösheten skjutit i höjden, både räknat i egna satsningar och utbetalt försörjningsstöd. Socialdemokraterna har nu möjlighet att vända den utvecklingen på partikongressen, men då krävs en högre ambitionsnivå, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för SSU.

Än så länge har dock mottagandet varit mycket ljummet från partiledningen. Nu har dock två Socialdemokratiska partidistrikt öppet deklarerar att man ställer sig bakom SSU:s krav. Först ut var Östergötland, igår ställde sig Kronoberg bakom.

-       90-dagarsgarantin är ett viktigt krav socialdemokraterna måste ställa sig bakom. Den är otroligt viktigt för att ge ungdomar framtidshopp och en kraftfull reform för att bryta den trend vi ser på arbetsmarknaden just nu. Det är en tydlig reform som passar ett framtidsparti säger Henriette Serrate, Kronobergombud till socialdemokratiska partikongressen och ordförande SSU Kronoberg.

Om ungdomsarbetslösheten – siffror från SCB
Antalet arbetslösa i åldern 15 – 24 år i januari 2013:                       147 000 (+ 5,7 % jämfört med motsvarande period 2012)
Antalet arbetslösa i åldern 15 – 24 år i januari 2013:                       24,8 procent (+0,6 % jämfört med motsvarande period 2012)

Om SSU:s 90-dagarsgaranti
Insatser för alla arbetslösa unga ifrån första dagen.
Efter 90 dagar arbetslöshet ska alla unga befinna sig i utbildning, praktik eller arbete.
Jobb enligt "Västeråsmodellen" med avtalsenlig lön på halvtid och studier på halvtid.
Praktik hos privata eller offentliga arbetsgivare och studier på halvtid eller deltid.
Unga utan fullständiga gymnasiebetyg får tillgodogöra sig gymnasiekompetens med generös ersättning.
Gäller personer har socialbidrag eller som får annan offentlig ersättning. Ersättningarna villkoras med att utbildningskontraktet fullföljs

Juan-Pablo Roa, politisk sekreterare
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.