• SSU/

Flera SSU-förslag för att bekämpa ungdomsarbetslösheten i den rödgröna budgeten!

Det finns nu ett tydligt ungdomsalternativ inför höstens val. Flera förslag som SSU drev igenom på den Socialdemokratiska partikongressen är nu rödgrön politik. ”Ungdomslyftet” för unga arbetslösa mellan 20 och 25 år som vill läsa in en fullständig gymnasieexamen är ett förslag från SSU. Detta är en glädjande nyhet för den unga generationen. SSU gläds också åt att utbyggnaden av högskolan ökar med 5 000 platser 2011 samt åt traineeplatserna i välfärden. Båda dessa förslag kommer från SSU. Sänkningen av arbetsgivaravgiften för den som anställer en långtidsarbetslös ungdom är ett annat SSU-förslag som om de rödgröna vinner valet kommer att hjälpa många unga.

- Den här budgeten är betydligt tuffare i sin ansats att bekämpa ungdomsarbetslösheten än det tidigare ”rödgröna ungdomslyftsmotionen”. Flera nya verktyg finns för att bekämpa ungdomsarbetslösheten. Vi SSU:are är särskilt glada att de rödgröna nu presenterar ett ungdomslyft där 8000 unga arbetslösa under 24 år får chansen att läsa upp sin gymnasieexamen med ungdomslyftersättning. Detta har vi slagits för, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU. - Detta är en glad dag. Budgetmotionen innehöll de viktigaste kraven SSU hade under våren. Snart lämnar ännu en stor generation gymnasieskolan och arbetslösheten riskerar att förvärras för de unga. Vi utesluter inte att ytterligare satsningar kan behövas i valmanifestet för att nå upp till nollvisionen mot ungdomsarbetslöshet, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU. För mer information kontakta SSU:s kommunikationsombudsman Gustaf Lantz på telefon 070-5900150, eller mejl gustaf.lantz@ssu.se