Gemensamt uttalande från de rödgröna ungdomsförbunden

​- Jordbruksministern försöker föra opinionen bakom ljuset

Eskil Erlandsson har äntligen reagerat på vanvården av minkar i pälsindustrin. Men åtgärderna han föreslår är dimridåer. Fyra år till med Alliansen vore fyra förlorade år för djuren, skriver företrädare för SSU, Ung Vänster och Grön Ungdom.

De rödgröna ville redan 2005 ställa hårdare krav på minkuppfödningen – bland annat föreslog de rödgröna att minkarna skulle få utlopp för sina naturliga beteenden som att simma, klättra och springa. Vi visste redan då att verksamheten hade svårt att uppfylla djurskyddslagen. Men när Alliansen fick majoritet 2006 röstades förslaget ner i riksdagen och minkarna blev kvar i sina små gallerburar. I dagarna har pälsdjursuppfödningens problem åter aktualiserats. Eskil Erlandssons svar på vanvården är att invänta resultatet av den översyn av djurskyddslagen som utredare Eva Eriksson just nu sitter med. Men i direktivet till utredningen finns inte ens pälsfrågan med – den handlar om övergivna djur, avel och tävling med djur, inte minkar. Försöker jordbruksministern vilseleda opinionen?

Erlandssons andra åtgärd är att tillsätta en okänd summa pengar till utökade djurskyddskontroller. Det är bra att han vill städa upp efter sina tidigare misstag – med Alliansen vid makten har pengarna till djurskyddskontroller minskat så mycket att antalet inspektioner halverats – men det räcker inte för att lösa djurskyddsproblemen inom minkuppfödningen. Enligt § 4 djurskyddslagen ska djur ha rätt att utöva sitt naturliga beteende. Det är en paragraf som vi internationellt är stolta över. Men för att kunna vara det måste orden återspeglas i verkligheten. För oss i de rödgröna partierna är det självklart att minkar som i vilt tillstånd är ensamlevande simmare inte kan få sina behov tillgodosedda i en gallerbur på 30 x 90 centimeter.  Det är också självklart för oss att ta del av den forskning som finns på området och som upprepade gånger konstaterat att minkar på svenska farmer uppvisar en hög förekomst av stereotypa beteenden. Detta är det tydligaste tecknet på att djuren är stressade, frustrerade och att de lever i en dålig miljö.

2003 presenterade den statliga pälsdjursnäringsutredningen, också denna utförd av Eva Eriksson, sitt betänkande. Den kom fram till att om pälsdjursnäringen år 2010 inte kunde visa att de uppfyller kraven i djurskyddslagen så skulle verksamheten helt eller delvis läggas ner. Framför allt skulle förekomsten av stereotypa beteenden minskas. I den senaste studien på området från 2009 uppvisade 70 procent av minkarna stereotypier – detta trots att en del av dem fick tillgång till berikningsmaterial som boll, hylla och cylinder. Allt talar sitt tydliga språk – minkfarmning, med eller utan små justeringar, är inte förenligt med djurskyddslagen. Eskil Erlandsson vidhåller att djur ska ha det bra men hans åtgärder är vilseledande. Om rödgröna partierna vinner valet, vill vi rödgröna ungdomsförbund att de tar djurskyddslagen på allvar och avskaffar pälsindustrin.

Jytte Guteland Förbundsordförande SSU

Maria Ferm Språkrör Grön Ungdom

Ida Gabrielsson Förbundsordförande Ung Vänster

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.