Gemensamt uttalande från SSU, Ung Vänster och Grön Ungdom Stoppa inte avvecklingen av Barsebäck 2! På tisdag kommer regeringen att föreslå riksdagen att skjuta upp stängningen av Barsebäck 2. Detta trots att reaktorn kan stängas den 30 juni 2001 utan onödiga nackdelar för miljön. Den politiska viljan saknas och vi oroar oss över att regeringens nya linje kan få stöd i riksdagen. Avvecklingen av vår tids farligaste miljöhot skulle därmed stoppas. Näringsminister Björn Rosengren hänvisar till att en stängning skulle innebära effektbrist. Han menar att kravet på att bortfallen elproduktion skall kompenseras med förnyelsebar elproduktion och minskad elanvändning inte är uppfyllt. Våra organisationer, bland annat ungdomsförbund till partier som i princip vill avveckla kärnkraften, gör en annan bedömning. Vår uppfattning delas och hävdas av regeringens egna expertmyndigheter. Därför är det uppseendeväckande att regeringen och flera andra riksdagspartier väljer att göra en annan bedömning. Energimyndigheten har givit positiva signaler om att avvecklingen av Barsebäck 2 kan ske utan att bortfallet i elproduktion kompenseras fullt ut. Enligt Svenska Kraftnäts beräkningar skulle inte koldioxidutsläppet öka i den överdrivna omfattning som Björn Rosengren menar. Det är alltså vilseledande att påstå att en stängning av Barsebäck 2 skulle leda till ett stort behov av elimport. Sverige har nämligen ett elöverskott största delen av året. Vi uppmanar regeringen att inte skjuta upp stängningen av Barsebäck 2. Samtidigt uppmanar vi de politiska partierna i riksdagen att motionera mot regeringens förslag och att kräva stängning den 30 juni 2001. För att minska energiförbrukningen och utveckla miljövänlig energi krävs politisk vilja. Sverige behöver inte ett stopp i avvecklingen utan bred politisk uppslutning för en ansvarsfull avveckling. Mikael Damberg Jenny Lindahl Förbundsordförande Förbundsordförande Ung SSU vänster Gustav Fridolin Marcel van Eijk Språkrör Grön Barsebäcksoffensiv Ungdom Liselott Falk Miljöförbundet Jordens Vänner För mer information ring SSUs pressekreterare på 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00370/bit0002.pdf