Hundratal SSUare demonstrerade utanför Israels ambassad

Idag demonstrerade ett hundratal SSUare utanför Israels ambassad på Östermalm. SSUs förbundsordförande Jytte Guteland och flera SSUare höll appeller och krävde bland annat att Israel omedelbart slutar med massakern i Gaza och att Sverige och EU snarast river upp sina handelsavtal med Israel. Under demonstrationen tändes ljus för de över 200 barn som har mördats sedan Israel anföll Gaza den 27 december.

– Det som händer i Gaza är en massaker. Det är en stor skam för omvärlden att detta tillåts hända. Vi måste som medmänniskor och givetvis också som socialdemokrater kräva ett omedelbart slut på den brutala massakern i Gaza, säger Jytte Guteland som är ordförande för SSU.

– Det har än så länge varit pinsamt lama uttalanden från både regeringen och socialdemokraterna. I ett läge där fler och fler människor blir mördade för varje timme som går räcker det inte med fördömanden och "skarpa" uttalanden. Svenska politiker och den svenska regeringen måste göra något konkret. Ett första steg är att Sverige och EU river upp de handelsavtal man nyligen har ingått med Israel, säger Jytte Guteland.

– Jag kommer att tillsammans med många SSUare outtröttligt fortsätta att demonstrera mot Israels krig tills våldet upphör. Det som händer i Gaza är tveklöst Israels ansvar och omvärlden måste nu tvinga Israel att sluta upp med attackerna, avslutar Jytte Guteland.