Internationella toppnamn till SSU:s seminarium i Almedalen

Med anledning av den arabiska våren bjuder SSU in till internationellt seminarium under almedalsveckan, onsdagen den 6 juli klockan 15-17 på Gotlands Högskola. Utöver SSU:s förbundsordförande, Jytte Guteland, gästas seminariet av flera internationella toppnamn.

Följande personer kommer att medverka i SSU:s seminarium:

Dr. Husam Zomlot, hög Fatah-representant, rådgivare till minister Nabil Shaat och doktor i politisk ekonomi

Dorothy Parvaz, Al-Jazeera journalist som nyligen släpptes fri från fängelse i Syrien

Habiba Mohsen, forskar om demokratiutvecklingen i regionen på tankesmedjan Arab Forum for Alternatives samt feminist från Egypten

Jytte Guteland, förbundsordförande, SSU

- Vi är stolta över att dessa framstående ledare för frihet och demokrati väljer att gästa SSU och Sverige. Vi behöver fortsätta spela en viktig roll för Palestina, närmast genom ett svenskt erkännande av staten Palestina, och vi behöver stötta Nordafrika i demokratiutvecklingen framöver. Det kräver ständig dialog och närvaro, säger SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland.

SSU har länge engagerat sig i regionen och drivit olika freds- och demokratiprojekt. Under seminariet kommer bland annat följande frågor att diskuteras:

• Hur ser chanserna ut för demokratiutveckling i Egypten och på vilket sätt kan Sverige stötta demokratibygget?

• Hur går debatten inom kvinnorörelsen i Egypten om valet som är tänkt att hållas i september, finns det en oro för Muslimska Brödraskapet eller för salafisternas frammarsch?

• Kan händelseutvecklingen i Nordafrika ge förnyat hopp för Palestina att förklara sin självständighet?

SSU har i alla tider stått upp för alla folks rätt att leva i fred och demokrati. Av den anledningen stöttar SSU ett fritt och självständigt Palestina och menar att den folkrättsvidriga blockaden mot Gaza måste brytas. I det sammanhanget utmanar SSU både regering och oppositionspartier att erkänna staten Palestina i september.

För frågor om seminariet och intervjuer med medverkande, vänligen kontakta

Sepideh Nekomanesh
sepideh.nekomanesh@ssu.se