Israels agerande oacceptabelt

Israel har genomfört flyganfall mot Gaza. Närmare 200 liv har skördats under en av de blodigaste dagarna i Gazas historia.

- Det var chockartat att få beskedet om Israels blodiga attack av Gaza igår. Det var en sorgens dag för de drabbade. Det var en skammens dag för Israel. Det var en svart dag i mänsklighetens historia. Inget kan rättfärdiga brutala attacker av detta slag. SSU sörjer med de drabbade, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

- Israel försöker rättfärdiga sin blodiga attack genom tal om självförsvar, men inget kan rättfärdiga våld av detta slag. Fred i Mellanöstern kräver en tvåstatslösning, slut på våldet från båda sidor, men också en insikt om vem som är den hårda makten i konflikten. Det är dags att sätta press också på Israel, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

- Omvärlden har ansvar för det upptrappade våldet. Omvärlden borde tydligare satt press på Israel att upphäva isoleringen och blockaden av Gaza. Inget skäl i världen kan legitimera denna kollektivbestraffning. Regeringen måste även pressa Israel att acceptera en fred som innebär att de lämnar samtliga områden, inklusive Östra Jerusalem, ockuperade 1967. Israels bud till palestinska förhandlare är oacceptabelt. I detta försvårade läge måste Sverige förutom krav om vapenvila också sätta press på Israels framtida förhandlingsbud, avslutar Jytte Guteland.