IUSY-kongressen för ett fritt Västsahara

De politiska förhandlingarna är avslutade på IUSY-kongressen. Den unga socialdemokratin i världen har enats om en gemensam agenda kring många stora internationella frågor. SSU drev frågan om ett fritt Västsahara och fick kongressens gehör. IUSY säger nu”IUSY demands that the international committee to recognize a free Western Sahara”.

Utöver frågan om Västsahara var SSU-delegationen pådrivande för att IUSY ska ge stöd åt demokratirörelsen i Iran. Kongressen beslutade i enlighet med SSU:s förslag att sätta press och sanktioner mot den iranska regimen för att driva på för mänskliga rättigheter. - SSU:s delegation har arbetat hårt under kongressen. Vi är särskilt glada att IUSY nu erkänner det västsahariska folkets rätt till sitt eget land. Det var tydlig majoritet som avgjorde frågan. Beslutet innebär att den största politiska ungdomsrörelsen i världen erkänner Västsahara, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU. - Det var viktigt att IUSY-kongressen markerade sitt stöd till den iranska demokratirörelsen genom att kräva mänskliga rättigheter och demokrati i Iran. Kongressen antog SSU:s förslag att vi är för sanktioner mot den iranska regimen om inte mänskliga rättigheter efterlevs, säger Jytte Guteland. - SSU har varit värd för IUSY-kongressen. Den har varit politiskt viktig och inneburit att SSU tagit ett ansvar för den internationella socialdemokratin. Vi är glada över att SSU:s Johan Hassel fick förnyat förtroende att leda IUSY:s organisation som generalsekreterare, säger Mattias Vepsä Förbundssekreterare SSU. SSU:s delegation bestod av: Förbundssekreterare Mattias Vepsä, Mellanöstern ansvarig i förbundsstyrelsen Faraj Abu Iseifan, riksdagskandidat Alaa Idris, internationell ledare i förbundsstyrelsen Johan Büser och förbundsordförande Jytte Guteland.