• SSU/

Jytte Guteland talar till stöd för det iranska folket, den 11 februari

Torsdagen den 11 februari kommer det iranska folket återigen visa att kampen för frihet och demokrati fortsätter. Runt om i hela Iran väntas regimen fira revolutionsdagen, men propagandamaskinen kommer förhoppningsvis att genomskådas.

Alla unga såväl som äldre, kvinnor såväl som män, kommer visa att deras längtan efter frihet och demokrati är så stor att de, trots regimens hot och våld, vågar sig ut för att protestera mot diktaturen. - Vi i SSU tänker på alla de unga demonstranter som deltagit i kampen och som många gånger fängslats, torterats eller dödats. Vi beundrar deras engagemang och vilja att förändra Iran. Vi kräver att Sverige och EU reagerar mot regimen genom att för det iranska ledarskiktet införa reseförbud till Sverige och EU. Det skulle innebära en stark politisk markering och innebära stöd för oppositionen, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. SSU kommer att uppmärksamma den 11 februari genom att delta i de demonstrationer som anordnas på olika håll i Sverige. Förbundsordförande Jytte Guteland kommer att delta på demonstrationen på Sergels Torg kl 17.30 och alla SSU:are uppmanas att bära grönt under torsdagen. Imorgon kommer den gröna rörelsen i Iran visa att kampen för ett fritt och demokratiskt Iran lever kvar.