Kommuner fortsätter utnyttja unga med låga löner

SSU:s sommarjobbsundersökning släpps idag för tionde året i rad. SSU ser dock ingen anledning att fira jubileet, snarare tvärtom.

Även i år betalar nämligen många av landets kommuner låga ersättningar för såväl feriepraktikanter som sommarjobbare. Snittersättningen för feriepraktiken är 55,49 kr/timmen. Det visar att kommunerna tjänar stora summor på att anställa ungdomar som praktikanter jämfört med att anställa unga med andra typiska ungdomskollektivavtal som t.ex. detaljhandelsavtalet (Handelsanställdas förbund) där lönerna ligger från 70,43 kr/tim (16 år) till 104,37 kr/tim (19år).

Grunden för feriepraktik är att det är en kombinerad utbildning och praktik. Men eftersom att vi ser stora skillnader i ersättningsnivåerna oroas SSU över att kommunerna väljer feriepraktik för att hålla nere ersättningskostnaderna trots att det arbete som ungdomarna utför mest liknar just arbete, enligt vad kommunerna själva har angett i vår undersökning.

- 1 av 4 unga saknar idag ett jobb och den svenska ungdomsarbetslösheten ligger i det europeiska bottenskiktet. Vi vet att sommarjobbet är det första steget in på arbetsmarknaden för många unga och vi behöver därför fler sommarjobb, särskilt i en tid präglad både av jobbkris och rekordstora ungdomskullar. När ungdomar sommarjobbar ska de självklart även ha en skälig lön för sitt arbete, säger Jytte Guteland, förbundsordförande för SSU.

- I tio års tid har SSU identifierat kommuner som betalar skamligt låga ersättningar som nätt och jämnt täcker lunch för dagen. Även i år ser vi att vissa kommuner använder feriepraktikanter för att utföra vanliga jobb, utan utbildningsinsatser. Det är ett fult sätt att hålla ner lönen, avslutar Jytte Guteland.

En redogörelse för hur SSU:s sommarjobbsundersökning har genomförts finns i det bifogade dokumentet ”Metod”.

De sämsta kommunerna gällande ersättning finns i dokumentet ”33 värsta-listan”.

Samtliga kommuners siffror presenteras i dokumentet ”Presentation länsvis”.

Kontakt för media: Ingela Nilsson, pressekreterare på SSU-förbundet: 0735-19 01 07

Kontakt för kommuner: Jonatan Karreskog, fackligpolitisk ombudsman på SSU-förbundet: 08-714 48 00