Kommunerna måste öppna fritidsgårdarna under julen

Julafton närmar sig och för många är det en av årets stora höjdpunkter. Men det finns också många barn och ungdomar vars jul inte präglas av lekar, grandans eller paketöppning, utan istället av missbruk, kränkningar och rädsla. För dessa barn och ungdomar stänger samhället dörren under julen. Fritidsgårdarna har inte öppet och hjälptelefonerna ligger nere. Vad som hade kunnat vara den bästa tiden på året blir istället den värsta.

- Vi kan aldrig acceptera att det finns grupper i samhället som prioriteras bort. En trygg kommunal fritidsverksamhet är en viktig del i att skapa en bra uppväxt för unga, särskilt för dem med svåra hemförhållanden. Kommunerna bör åläggas ansvar att alltid erbjuda de barn och ungdomar som behöver fritidsverksamhet under julen, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.

SSU kämpar för ett samhälle som präglas av trygghet, välfärd och alla människors lika värde. I ett sådant samhälle utgör en öppen och tillgänglig kommunal omsorg en av de viktigaste grunderna.

- Vi vet exempelvis att barn till missbrukare ofta drabbas hårt under julen. Därför är det viktigt att kommunerna tar sitt ansvar och erbjuder en bra tillvaro för de ungdomar som inte växer upp i ett tryggt hem. Fritidsgårdar är ett exempel på en positiv social miljö där ungdomar kan få både frihet och trygghet. Därför måste det vara en självklarhet att de inte stänger ner under en tid på året då många faktiskt har det som värst! säger David Nordström välfärdsansvarig SSUs förbundsstyrelse.