Kraftiga löneskillnader för sommarjobbande unga

Det kan skilja upp till 7830 kronor i vad en ung sommarjobbare får ut i lön beroende på vilken kommun hen sommarjobbar i. Många kommuner erbjuder sommarjobb, men långt ifrån alla unga får plats och löneskillnaderna mellan olika kommuner är stora. Det visar SSU:s årliga sommarjobbsundersökning som släpps idag.

Som ett lotteri
Chanserna att få ett sommarjobb i någon av Sveriges kommuner varierar stort. Många kommuner lyckas inte erbjuda ens en tredjedel av de unga ett sommarjobb, något som riskerar att spä på en ojämlik situation där de som har goda kontakter får jobb, medan de som inte har det lämnas efter.

SSU:s sommarjobbsundersökning visar även att det förekommer mycket stora löneskillnader mellan kommunerna. Beroende på vilken kommun man bor i kan lönen skilja sig upp till 75 kronor per timme.

- I vissa kommuner behöver du verkligen ha tur för att få ett sommarjobb. Samtidigt ser vi orimliga löneskillnader på över hundra procent i vissa fall. Tillgången till och villkoren för sommarjobb är som ett lotteri, där unga i vissa kommuner ständigt drar nitlotten, säger Ellinor Eriksson, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU.

Sommarjobbsgaranti en lösning
För att komma tillrätta med den ojämlika situation som råder bland Sveriges kommuner föreslår SSU att en nationell sommarjobbsgaranti ska införas. Genom statliga medel ska unga i alla kommuner garanteras sommarjobb med schysta villkor.

- Istället för ett sommarjobbslotteri vill vi ha en sommarjobbsgaranti. Fler unga borde få möjlighet att få sitt första jobb. Därför vill vi att regeringen skjuter till medel till kommunerna inom ramen för en nationell sommarjobbsgaranti för unga i gymnasieåldern, säger Ellinor Eriksson, förbundsordförande SSU.

Nyckeltal från undersökningen

-       Genomsnittskommunen lyckas erbjuda var tredje ungdom ett sommarjobb eller en feriepraktikplats.

-       110 kronor per timme i Vingåker jämfört med 35 kronor i timmen i Jönköping – så stor kan löneskillnaden vara mellan olika kommuner.

-       84 % av kommunerna avtalar löner och villkor med fackliga företrädare när det gäller sommarjobb. Motsvarande siffra för feriepraktik är 77 %

-       39 % av kommuner har samarbete med näringslivet för att få fram sommarjobb och feriepraktikplatser.

Om SSU:s sommarjobbsundersökning
Ett sommarjobb är ofta det första steget in på arbetsmarknaden. Många unga söker och får sommarjobb på egen hand, men alla har inte de kontakter som krävs. Därför är de kommunala sommarjobben viktiga.

SSU har under cirka 10 år genomfört en årlig sommarjobbsundersökning, där tillgång till och villkor för kommunala sommarjobb och feriepraktikplatser undersöks.

”Sommarjobbslotteriet – SSU:s sommarjobbsundersökning 2015” kan läsas i sin helhet här.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Ellinor Eriksson