LO och SSU: Därför sänder vi TV-reklam

Den svenska ungdomsarbetslösheten ligger enligt de senaste siffrorna från Eurostat på 28,7 procent. Det är en oerhört allvarlig situation. En hel generation riskerar att få en långvarigt försvagad förankring på arbetsmarknaden. Därför gör LO och SSU nu en gemensam satsning för att frågan om ungdomsarbetslösheten ska lyftas högst upp på dagordningen. Som en viktig del i den insatsen kommer vi att sända reklamfilm i TV4 i två veckor med start idag, den 5 augusti.

- Vi blir mycket oroliga när vi ser hur ungdomsarbetslösheten mer och mer används som ett medel för att styra den politiska debatten till att handla om lata ungdomar, lägre löner och försämrad trygghet på arbetsmarknaden. Det är en farlig utveckling. Med vår TV-reklam vill vi angripa det riktiga problemet, som inte handlar om att vi har för trygga villkor utan om bristen på jobb och värdiga anställningar, säger Sophia Andersson, ungdomssekreterare på LO.

- Den unga generationen är rekordstor och många har lämnat gymnasieskolan mitt i finanskrisens kölvatten. Höstens val måste handla om hur vi skapar fler jobb och ger hopp åt Sveriges unga. SSU:s uppgift blir att uppmana den unga generationen att rösta och visa sin styrka i valet. Vi vill kommunicera med de unga på alla sätt vi kan. Därför är jag glad att SSU nu sänder TV-reklam tillsammans med LO, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.

Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=NsaG9BgL4wA

Fakta:
Efter att de första politiska TV-reklamfilmerna hade sänts i Sverige, i samband med Europaparlamentsvalet förra året, utförde Novus Opinion en undersökning som visade att unga var särskilt positiva till politisk reklam. Tre av tio unga, under 30 år, ansåg sig få reda på ny information om partierna och deras politik genom TV-reklamen. Av de unga som hade sett politisk TV-reklam uppgav 36 procent av de unga att de också hade diskuterat reklamen. 37 procent av de unga ansåg dessutom att TV-reklam kan göra det lättare att välja parti i riksdagsvalet.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.