Manifestation till minne av Anna Lindh

Idag är det 10 år sedan Anna Lindh gick bort och till hennes minne kommer en manifestation att äga rum på Kungsträdgården i Stockholm. Anna var en visionär politiker med ett brinnande engagemang och var SSU:s första kvinnliga förbundsordförande. Hon kom senare att bli miljöminister och utrikesminister.

-        Idag är det viktigt att fokusera på Anna Lindhs gärning och engagemang. Anna Lindh brann för frågor om mänskliga rättigheter, klimatet och internationellt samarbete och arbetade aktivt för en solidarisk värld, säger Gabriel Wikström förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Manifestation på Kungsträdgården

Klockan 18:30 hålls en kväll till minnet av Anna Lindh på Kungsträdgården i Stockholm. Medverkar gör bland andra Storbritanniens före detta utrikesminister Jack Straw, Mona Sahlin, Gabriel Wikström och Jonas Gardell. För musiken står bland annat Moneybrother och Loreen.

-        Anna Lindh var inte bara en förebild för mig som ung SSU:are utan även för många andra unga kvinnor inom Socialdemokratin. Jag hoppas att alla SSU:are som kan tar sig till Kungsträdgården och hyllar minnet av en socialdemokratins mest framgångsrika och engagerade politiker, säger Ellinor Eriksson förbundssekreterare för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU.

I samband med tioårsdagen av Anna Lindhs bortgång släpper också SSU tre bilder med citat som definierar henne som politiker.

Bilderna finns att ladda ner på www.ssu.se

Gösta Brunnander, tf pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.