Moderat politik till salu på butikpolitik.se

Idag är det Moderaternas dag på Almedalsveckan. Dagen till ära lanseras butikpolitik.se, en webbshop där moderata politiska förslag är till salu. Ytterligare sänkt arbetsgivaravgift för unga, momssänkning i din bransch eller jobbskatteavdrag går alla att köpa. Webbshopen lanseras av Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Idag är det enbart Malta och Sverige som saknar lagar för redovisning av partibidrag, något Sverige fått massiv kritik av från till exempel Europarådets organ för korruptionsövervakning. Moderaterna har länge motsatt sig en lagstiftning i området. De har till exempel de senaste tre åren redovisat 0 kronor i partibidrag från svenska företag och organisationer.

-       Jag kan aldrig säga att Carema eller McDonalds betalat moderaterna men det är det som är problemet. Med dagens lagstiftning kan jag som medborgare inte veta om det gjort det eller inte, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Tandlöst förslag
Nyligen presenterades regeringen ett nytt lagförslag. Den saknar förbud för partierna att ta emot anonyma donationer. Utan ett förbud mot anonyma gåvor kan hela lagstiftningen i praktiken enkelt kringgås.

-      Med den här kampanjen vill vi illustrera det som man kan misstänka redan pågått, att privata intressen kan betala för att få igenom det lagförslag man vill se, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se