• SSU/

Mona Sahlin vann partiledarduellen men glömde ungdomsarbetslösheten

Mona Sahlin lyckades tydligt övertrumfa Fredrik Reinfeldt i kvällens partiledarduell i SVT:s Agenda. Både i fråga om pensionerna och sjukförsäkringarna var alternativen tydliga då Mona Sahlin beskrev frågan om pensionerna tydligt – lika beskattning för dem som har arbetet som för dem som arbetar nu. I frågan om sjukersättningarna kommer det mest häpnadsväckande uttalandet från Fredrik Reinfeldt. Han skyller den inhumana behandlingen av sjuka på en ”myndighets misslyckande”, när frågan handlar om att det är regeringens bristande direktiv som myndigheten följer. SSU saknar dock fler konkreta förslag på hur ungdomsarbetslösheten ska bekämpas, en fråga som båda sidor tyvärr dribblade bort.

- Finanskrisen har drabbat ungdomsgenerationen värst. Den största generationen på 20 år lämnade gymnasiet mitt i finanskrisens kölvatten. Sverige riskerar att få en stor generation med svag förankring till arbetsmarknaden. SSU har föreslagit att regering och opposition, tillsammans med näringsliv, ungdomsorganisationer och fackföreningsrörelse gemensamt borde agera. Vi har föreslagit en gemensam kommission för att bryta ungas arbetslöshet, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - Både Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt hade kunnat ta upp en rad konkreta förslag om jobb- och utbildningsgarantier för de unga som är arbetslösa, välfärdsjobb för unga under 25 år, utbildningsgarantier genom ett kunskapslyft och ordentliga satsningar på utbildningsvikariat så unga kan få jobb när äldre utbildar sig. Nu dribblar båda sidor bort frågan, säger Jytte Guteland.