Niklas från Sundsvall vald till SSU:s förbundsstyrelse

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU har en ny förbundsstyrelse. Den nya ledningen valdes vid SSU:s 38:e förbundskongress som äger rum i Västerås 7-10 augusti. Bland de förtroendevalda finns Niklas Säwén, 23 år, från Sundsvall som valts till en andra mandatperiod. Till vardags läser Niklas Politices kandidatprogrammet vid Umeå universitet.

-       Jag är stolt och glad över att ha blivit omvald till förbundsstyrelsen. Det är avgörande för vår generation att klyftorna minskar och att vi får en politik som ser till hela Sverige, säger Niklas Säwén.

Under de senaste två åren har Niklas haft närings- och regionalpolitik som ansvarsområden i SSU.

-       Diskussionerna under kongressen gav en tydlig bild av behovet av en progressiv politik. SSU har en viktig roll att spela för att vi ska få ett mer jämlikt Sverige med minskade klyftor, avslutar han.

Om kongressen
Kongressen är SSU:s 38:e i ordningen och äger rum 7-10 augusti i Västerås. Temat för kongressen är Jämlikhet. Till förbundsordförande respektive förbundssekreterare valdes Philip Botström från SSU Värmland och Andrea Törnestam från SSU Stockholms stad.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.