”Nobels fredspris måste bli ett medel, inte ett mål”

SSU kräver att Liu Xiaobo, årets vinnare av Nobels fredspris, friges från fängelset.

-         Vi ser självklart positivt på att en uthållig människorättskämpe i Kina får Nobels fredspris. Men, och det här är viktigt men, Liu Xiaobos stol kommer att stå tom vid prisutdelningen. När Nobelkommitténs strålkastarljus har slocknat behöver Xiaobos öde få fortsatt uppmärksamhet, säger Jytte Guteland, förbundsordförande för SSU.

-          SSU kräver att den svenska regeringen gör gemensam sak med Norge och inleder samtal med Kina om en frigivning av Xiaobo. Nobels fredspris får inte betraktas som ett mål utan måste ses som ett medel för att öka pressen på den kinesiska regimen, avslutar Jytte Guteland.

Fakta:

Sedan december 2008 har den kinesiske regimkritikern Liu Xiaobo, vinnare av Nobels fredspris 2010, suttit fängslad. Han har blivit dömd till fängelse fram till 2020, vilket är ett av de hårdare straff som har utdelats för ”anstiftan till samhällsomstörtning”.

Xiaobo har under en lång tid varit en av de mest ledande i kampen för mänskliga rättigheter i Kina. Att Xiaobo tilldelats Nobels fredspris har dock inte luckrat upp Kinas inställning till varken honom eller hans regimkritiska kamp utan istället varnade landets vice utrikesminister de europeiska länder som sänder representanter till Nobelceremonin att de ”får ta konsekvenserna”.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.