Nu får det vara nog! Sätt stopp för roffarmentaliteten!

Nyligen gick IF Metall med på att gå ner i arbetstid med sänkta löner som följd för att "rädda" jobben. En vecka senare meddelande Volvo att alla anställda går från 5 till 4 dagars betald vecka.
SSU krävde i ett öppet brev svar från arbetsgivarorganisationerna om de tänkte villkora de sänkta lönerna med att företagens toppchefer samtidigt skulle sänka sina löner. Svaret blev en axelryckning och en bortförklaring. SSU skickar nu frågan till Anders Borg och Marcus Wallenberg. Tänker de agera för att sätta stopp för roffarmentaliteten?

I veckan avslöjades att den moderatledda regeringen ändrat bonusdirektiven till de statliga bolagen så att även de kunde håva in stora löneökningar även om företaget gick med förlust. Dagen efter avslöjar SVT Rapport att SEB, trots ekonomsika svårigheter, sparprogram och nyemmission, höjer toppchefens lön med 2 miljoner.

- Det är en skrämmande roffarmentalitet som uppenbarligen inte stannat i högriskbolag på börsen. Trots att finansminister Anders Borg skyller finanskrisen på bonuskulturen så har han själv varit med och blåst upp lönerna för toppcheferna. Nu säger SEB att de fortfarande är aktuella för statens garantiprogram, trots kraftigt höja chefslöner. När är det nog? Hur mycket kan man roffa åt sig? Det är dags att säga ifrån, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.

SSU publicerar imorgon lördag ett öppet brev till Anders Borg och Marcus Wallenberg på Newsmill.se

- Vi vill veta om Borg och Wallenberg inser att även de är ansvariga för det som händer och om de är beredda att agera mot höjda chefslöner och bonusprogram. De är skyldiga SEBs kunder och aktieägare och oss som skattebetalare ett svar, avslutar Jytte Guteland.

Brevet är bifogat