Ny SSU-förbundsstyrelse

Efter två och en halv dag på SSU:s trettionde kongress är det klart vem som blir förbundsordföranden som leder Sveriges största politiska ungdomsförbund in på 2000-talet. De 8 ombuden från SSU-Gävleborg har följt den rafflande striden in i det sista, och förespråkat Skånes ordförandekandidat Luciano Astudillo istället för Stockholm läns kandidat Mikael Damberg. På onsdagen alldeles före lunch kom beskedet. Med siffrorna 126 mot 124 blev Mikael Damberg SSU-förbundets nya ordförande. Till hjälp får han den nyvalda förbundsstyrelsen där Gävleborgs egen kandidat, distriktsordförande Jörgen Olsson från Ljusdal, ingår. Mikael Damberg har profilerat sig som ”den enande kandidaten”. Efter en exceptionellt långa förhandlingar kunde kongressen ena sig om ett förbundsstyrelseförslag sent onsdag natt. ”Att ha fått Jörgen invald i förbundsstyrelsen känns bra när vi vet att han kommer att göra ett bra jobb. Är det något som Jörgen värderar högt är det medlemmarnas förtroende. Med hans fackliga engagemang vet vi att Jörgen kommer att kämpa hårt för att visa att SSU inte bara är partiets utan även LO:s ungdomsförbund” säger delegationsledare Katarina Djäken. ”Nu hoppas vi bara att Mikael lever upp till sina vallöften.” Den nya förbundsstyrelsen kommer att bestå av följande: Ordförande: Mikael Damberg. Sekreterare: Lena Hallengren. Ledamöter: Lina Afvander, Jönköping. Markus Alexandersson, Blekinge. Ibrahim Baylan, Västerbotten. Sara Heelge, Östergötland. Åsa Karlsson, Södra Älvsborg. Helena Norlander, Uppland. Jonne Norlin, Västernorrland. Jörgen Olsson, Gävleborg. Andreas Schönström, Skåne. Isabelle Sannestedt, Västmanland. Johan Sjölander, Stockholm. Anna-Sara Sorsén, Västerbotten. Ewelina Tokarcyk, Göteborg. SSU-Gävleborg önskar den nya förbundsstyrelsen med Mikael Damberg i spetsen lycka till på färden in i 2000-talet! Ingen ska lämnas kvar på 1900-talet. SSU:s trettionde kongress 2-6 augusti 1999 i Västerås. Katarina Djäken 070 651 35 41 (mobil) 021 10 11 63 (mediacenter)