• SSU/

Ökad bostadsbrist under Alliansen: SSU välkomnar LO-bostadsrapport

Bostadsbristen har sedan år 2000 ökat från 45 kommuner i Sverige till 126 kommuner år 2013, en ökning på hela 180 procent. Det visar en rapport från LO.         - LO:s rapport bekräftar något som vi väl känner till. Bostadsbristen har ökat under den borgerliga regeringens sju år vid makten och att det särskilt drabbat unga, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Bostadspolitiken är en av SSU:s mest prioriterade frågor. Ungdomsförbundet har drivit förslag så som avtrappning av ränteavdragen, investeringar av AP-fonder i bostadsbyggande och ökat byggande med allmännyttiga bolag. SSU välkomnar därför LO:s förslag på bland annat stimulanspaket för ökat bostadsbyggande.

-       Ett ökat bostadsbyggande bidrar till att lösa bostadsbristen och skapar dessutom jobb i byggsektorn. Energieffektiviseringar i befintligt bostadsbestånd och hållbart byggande är även en miljöpolitisk åtgärd. Det finns många anledningar att öka takten i bostadsbyggandet och vi välkomnar att LO nu också driver på i frågan, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för SSU.

SSU och LO har gemensam linje
Tidigare har SSU och LO hittat gemensamma lösningar inom en rad områden. Bland annat fick SSU stöd av LO i arbetet med att driva inom 90-dagarsgarantin och SSU drev samma linje som LO i frågan om vinster i välfärden.

-       SSU och LO står nära varandra i många frågor och tillsammans har vi också fått goda resultatet. Jag är glad att LO nu lyfter frågan om ökat bostadsbyggande och jag har stora förhoppningar om att ett starkt LO och ett starkt SSU ska kunna driva frågan tillsammans, avslutar Gabriel Wikström.

Gösta Brunnander, tf pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.