• SSU/

Öppet brev till Fredrik Reinfeldt från SSU med anledning av sjukförsäkringen

​- var det detta du avsåg med ”att inga standardkrav ska skattefinansieras”?

Hej Fredrik Reinfeldt!

Idag rapporterar Sveriges Radio om hur sjukförsäkringens resultat ser ut. Siffror från arbetsförmedlingen visar att färre än två procent av dem som fått arbetslivsintroduktion av arbetsförmedlingen har fått jobb. Samtidigt rapporteras också om en ny fruktansvärd tragik som det hårda systemet har givit upphov till.

Du, Fredrik Reinfeldt, skrev som bekant en bok för några år sedan. Boken hette ”Det sovande folket” och där utvecklade du dina mål för Sverige. På ett ställe i boken skriver du om din syn på den generella välfärden. Så här formulerar du det:

”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras”.

Nu till frågan. Vi är många som upprörs över hur ert försäkringssystem slår mot sjuka. Vi tycker att det är viktigt att du berättar om din syn på det här. Var det detta du avsåg med att ”inga standardkrav ska skattefinansieras”?

Vi kräver ett svar idag.

Jytte Guteland

Förbundsordförande SSU

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.