• SSU/

Öppet brev till Gruvornas arbetsgivarförbund, Industri- och Kemigruppen, Stål och Metall och Svemek: Ställer ni samma krav på toppcheferna?

På tisdagen meddelade IF Metall att de gått med på bland annat arbetstidskortning som leder till sänkta inkomster för att rädda Sveriges industri. Nu säger samma företags toppchefer att de vägrar sänka sina löner. SSU vill nu veta om arbetsgivarorganisationerna är beredda att kräva motsvarande lönesänkningar av sina medlemmars toppchefer.

– Det är inte moraliskt försvarbart att industriarbetarna i Sverige ska rädda företagen samtidigt som toppcheferna passar på att höja sina löner. Klyftorna mellan toppchefer och anställda är redan för stora. Jag förstår inte hur de direktörer som kräver sänka löner av sina anställda kan se sig själva i spegeln om de inte själva är beredda att samtidigt sänka sin lön. Nu är det dags för Sveriges toppchefer att ta ansvar, säger Jytte Guteland, SSUs förbundsordförande.

Nedan följer det brev SSU skickar till de arbetsgivarorganisationer som ingår i uppgörelsen:

Hej Gruvornas arbetsgivareförbund, Industri- och Kemigruppen, Stål och Metall och Svemek

Tidigare i veckan kom en historisk uppgörelse mellan er och fackförbundet IF Metall. Att Sverige befinner sig i en djup kris kan ingen förneka. Ingen förnekar heller att vi alla måste hjälpas åt för att ta oss ur den. Att detta avtal tvingats fram på grund av krisen och försämrade försäkringssystem ändrar inte på det faktum att de anställda är beredda att betala ett högt pris för att rädda jobben. Vi tror, till skillnad från den moderatledda regeringen, på Sveriges industri och på att vi kan investera oss ur krisen istället för att stoppa huvudet i sanden och längta till den är över.

Samtidigt som vi tror på svensk industri skräms vi av den avsaknad av ansvarstagande och intresse av att rädda densamma som verkar finnas hos toppchefer inom samma företag som nu kan komma att använda sig av uppgörelsen. Om ett företag kräver minskad arbetstid av sina anställda kan de inte vägra att sänka eller till och med höja sina löner. Det är en roffarmentalitet som vi inte trodde fanns i Sverige. Är så fallet skäms vi över svensk industri.

Vi i SSU vill veta om ni, som ingår i denna uppgörelse, kommer att kräva att de medlemsföretag som använder sig av uppgörelsen även sänker lönerna för sina toppchefer?

Om nu monterare och reparatörer ska ta ansvar för att ta Sverige ur denna kris måste det även gälla företagsledare och toppchefer.

Jytte Guteland

Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund