• SSU/

Öppet brev till Sveriges riksdagsledamöter om kärnkraften: Nu återstår din röst!

Hej

Vi skriver till dig som har makten att rädda regeringen från att genomdriva ett stort misstag. Idag tillkännagav den moderatledda regeringen att de är överens om att ge upp kampen för att finna ett hållbart energialternativ. Centerpartiet och Kristdemokraterna, som tidigare har kämpat för en hållbar energi och emot nya satsningar på kärnkraft, viker sig nu platt för Moderaterna och Folkpartiet. Centerpartiets ledare uttrycker till och med att ”vi får leva med kärnkraften ett tag till” vilket är lika häpnadsväckande som om Socialdemokraternas partiledare skulle säga att ”vi får leva med lite svartkontrakt”.

Nu återstår emellertid din röst. Du kan rösta emot regeringens energiproposition. Du kan stå upp för miljön, forskningen, jobben och Sveriges framtid.

Kärnkraftsutspelet från de moderatstyrda partiledarna visar att kärnkraftslobbyisterna, som under senare tid vädrat morgonluft i kölvattnet på klimatdebatten, har lyckats med sin målsättning att vilseleda Rosenbad.

En gång för alla - kärnkraften är inte ett rent alternativ! Stora utsläpp vid uranbrytning gör kärnkraft till en farlig miljöbov. Även om det idag inte ger samma påverkan på miljön som kolkraft och olja kommer resterna från kärnkraften att vålla problem i tusentals år framåt. De som påstår att kärnkraften skulle vara koldioxidfri tummar på sanningen. Kärnkraften släpper ut så mycket som 90-140 gram co2 per kWh*. Rika länders investeringar i kärnkraft leder dessutom till att de fattigare länderna tvingas behålla kolkraft. Om de rika länderna tog sitt ansvar och utvecklade hållbara och mer kostnadseffektiva alternativ skulle de fattiga länderna kunna lämna sin kolkraft. Det om något vore klimatsmart!

För varje år vi prioriterar kärnkraft istället för storskaliga satsningar på förnyelsebara alternativ växer problemen. Problemen blir större, kanske inte för den nuvarande regeringen men för framtida generationer som vill ta ansvar. Kärnkraften är dessutom hälsofarlig genom uranbrytningen, bidrar till ökad osäkerhet för världen och leder till en utvecklingsfientlig politik.

Sverige kan istället som föregångsland, samtidigt som vi bryter olje- och kärnkraftsberoendet, skapa jobb för framtiden. Om regeringen på allvar skulle investera i forskning och utveckling av hållbara alternativ skulle Sverige bli en ledande energination som utvecklar nya jobb. Kärnkraften skapar istället stora problem med hantering av radioaktiva avfall som vi ännu inte kan hantera fullt ut.

40-talisterna kämpade hårt mot kärnkraften när de var unga. Tack vare detta såg det länge ut som om vi, deras barn, skulle få uppleva ett Sverige utan kärnkraftsberoende. Nu väljer samma generation att lämna över problemen på oss. Vi unga vill inte behöva städa upp efter de oansvariga beslut som fattas idag. Vårt enda hopp står nu till er som ska besluta om energipolitiken i Sveriges riksdag. Gör om, gör rätt!

Jytte Guteland
Förbundsordförande SSU