• SSU/

Öppet brev till ungdomsminister Nyamko Sabuni: Ge alla Europas unga chans till utbyte.

Idag, lördag den 14 februari, kräver unga socialdemokrater i EU:s alla länder att EU öppnar sina utbytesprogram för alla. För att öka förståelsen och för att ge andra än de bäst bemedlade chansen att se andra delar av Europa och andra kulturer i Europa måste EU inrätta ett "Universal Erasmus - program".

På måndag samlas EU:s ungdomsministrar för överläggningar. Om du Nyamko Sabuni, Sveriges ungdomsminister, verkligen vill öka förståelse och göra en insats för Sveriges och övriga Europas unga borde du lyfta frågan om ett omfattande Erasmus-program, öppet för alla mellan 16 och 29 år.

SSU driver, tillsammans med SSUs systerorganisationer i hela Europa, ett gemensamt krav på ett omfattande Erasmusprogram som alla mellan 16 och 29 år kan ta del av. Idag finns det ca 90 miljoner ungdomar i den åldern, men endast 300 000 har tagit del av EU:s utbytesprogram, Erasmus. Vill vi öka förståelsen måste den siffran ökas ordentligt. För att utbytesprogrammen inte ska bli något exklusivt för några få, måste Erasmusprogrammen innehålla mer än rätten till utbyte. Möjligheterna måste ha samma tonvikt i form av ersättning för studier och praktik i ett annat EU-land än där du bor.

Vill du veta mer om förslaget och se det stora stödet för detta krav, gå in på www.ECOSY.org och ta del av uppropet som pågår i hela Europa.

Johan Büser
Europapolitiskt ansvarig