• SSU/

Öppet brev till Utrikesminister Carl Bildt: Sverige måste agera för demokratin i Iran!

Shadi Sadr kvinnoaktivist, advokat och kamrat till Palmepristagaren Parvin Ardalan, bortrövades idag kl: 09.00 på gatan i Teheran av den Iranska milisen. Hon var på väg till fredagsbönen då bortrövandet ägde rum.

Många fruktar nu för hennes liv. Tidigare har det kommit rapporter inifrån Iran om protester som blivit nedslagna, människor som har rövats bort och familjer som har splittrats av den Iranska regimen. Situationen i Iran blir alltmer akut och ohållbar. För mycket blod har redan spillts och för lite har gjorts för att respektera universella värden som frihet och demokrati i Iran. SSU har vid flertalet tillfällen under året besökt den Iranska ambassaden och ställt krav på att de skall respektera det iranska folket och dess vilja. Våldet måste upphöra och presidentvalet måste helt göras om och att omräkning av en valkrets inte räcker. Det har varit förvånansvärt tyst från den svenska regeringen i denna akuta fråga. Sverige har tidigare talat med en klar och gemensam röst om människliga fri och rättigheter. Men med den borgliga regeringen tycks detta nu vara som helt bortblåst. Sverige är nu ordförandeland i EU. Fredrik Reinfeldt har tidigare sagt att detta är hans stund i världspolitiken. Kommer nu Du, Carl Bildt, i egenskap av utrikesminister sätta sig in i frågan om Shadi Sadr och fördöma bortrövandet, våldet och förtrycket i Iran? Sverige och Europa har en enastående chans att göra vår röst hörd. Vi önskar att Fredrik Reinfeldt får rätt. Detta bör vara Sveriges tid i världspolitiken. SSU kräver att Sverige fördömer bortrövandet av Shadi Sadr och kräver att hon släpps fri. Jytte Guteland Förbundsordförande SSU För ytterligare kommentarer, kontakta SSUs presskontakt Martin Andersson, 0705-579690