Över 1 000 unga socialdemokrater i Pridetåget

På lördag hålls Prideparaden i Stockholm och SSU räknar med att med att vara den största avdelningen i tåget. Med sina 1 000 deltagare deltar man i paraden från Mariatorget till Östermalms IP.

-                 Socialdemokratin har alltid gått i bräschen för HBT-rörelsen i Sverige. Extra viktigt är det att demonstrera vår styrka nu när reaktionära och intoleranta rörelser sprider sig som en våg över Sverige och Europa, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Gigantisk levande Prideflagga
Medlemmar från hela landet kommer att gå i SSU:s avdelning och ska gemensamt bilda en gigantisk Prideflagga där olika sektioner klär sig i regnbågens olika färger. Avdelningen ackompanjeras även av en sambaorkester och två DJ-set.

-                 Pride handlar både om att sprida glädje men också att kämpa för allas rätt att älska vem man vill, säger Gabriel Wikström.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.