Pressmeddelande angående inkomna uppgifter om SSU Skåne

Det har idag kommit nya uppgifter om fall i SSU Skåne där företrädare ska ha agerat på ett sätt som strider mot SSU:s värderingar. SSU-förbundet ser allvarligt på uppgifterna och har vidtagit åtgärder mot de personer som nämns i artikeln.

- Jag ser mycket allvarligt på Kvällspostens uppgifter. Det finns ingen plats för antidemokratiska eller extrema åsikter inom SSU. SSU:s nationella granskningsfunktion har stängt av de medlemmar som omnämns i artikeln under tiden som det pågår en djupare granskning av uppgifterna. Om det stämmer att förtroendevalda i SSU Skåne har agerat på ett sätt som strider mot våra värderingar kommer vi agera resolut emot det, säger Andrea Törnestam, SSU:s förbundssekreterare.

Samtliga fall som rapporterats av Kvällsposten granskas av SSU-förbundets nyinrättade nationella granskningsfunktion. Under tiden granskning pågår är medlemmarna avstängda från att delta i SSU-verksamhet. Under föregående vecka uppmanades dessutom tre personer att lämna sina förtroendeuppdrag.

SSU Skåne har sedan tidigare ställts inför ultimatumet att inkomma med en handlingsplan på hur de ska återställa förtroendet internt och externt. Om förbundsstyrelsen inte bedömer den tillräcklig kommer all finansiering till distriktet att strypas.

- Det kommer att krävas kraftfulla åtgärder för att SSU Skånes ledning ska kunna återupprätta förtroendet hos förbundet, säger Andrea Törnestam.

Om SSU:s åtgärder

För att liknande situationer inte ska hända igen har SSU vidtagit ett antal nationella åtgärder. Dessutom har insatser riktats direkt mot SSU Skåne.

• En kandidatförsäkran som alla distriktsledare ska skriva under har skickats ut. Kandidatförsäkran tydliggör hur man förväntas agera som företrädare för SSU samt under vilka premisser man kan komma att behöva lämna sina uppdrag.

• En granskningsfunktion har inrättats. Den kommer att granska och säkerhetsställa att förtroendevalda lever upp till våra principer.

• Granskningsfunktionen kan stänga av medlemmar från verksamheten, uppmana förtroendevalda i distrikten att avgå, frysa finansiering till distrikten i de fall förtroendevalda inte avgår samt bereda ärenden för uteslutning.

• En tillhörande funktionsbrevlåda har upprättats där information om förtroendevalda som inte lever upp till våra principer kan skickas och behandlas till arende@ssu.se

• SSU Skåne ska inom kort inkomma med en åtgärdsplan för hur de ska kunna återupprätta förtroende internt och externt samt säkerställa att det inte finns en tolerans för sympatier som strider mot SSU:s värdegrund i deras verksamhet. Om förbundsstyrelsen inte anser åtgärdsplanen vara tillräcklig kommer all finansiering strypas till distriktet.

Hanna Alexandersson, policy-strateg
E-post: hanna.alexandersson@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 15 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Läs mer på www.ssu.se