• SSU/

”PS: Glöm inte att Jesus var sosse” – SSU lanserar kyrkovalsfilm

Idag lanserar Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU, en kyrkovalsfilm på temat ”PS: Glöm inte att Jesus var sosse”. I den animerade filmen får tittaren se tre berättelser som bekräftar tesen att Jesus hade röstat på Socialdemokraterna i kyrkovalet den 15 september.

-       Många unga tycker det är svårt att veta vad man ska rösta på i kyrkovalet och flera alternativ är otydliga. Vår kampanj handlar om värderingarna solidaritet, tolerans och jämlikhet som vi vill ska vara styrande i svenska kyrkan. Det ska vara enkelt och tydligt vad en röst på socialdemokraterna i kyrkovalet innebär, säger Vidar Aronsson, valgeneral på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU

Digital folkrörelsekampanj
SSU:s kyrkovalskampanj är en folkrörelsekampanj, i huvudsak baserad i digitala kanaler. Utöver valfilmer består kampanjen av Facebook-annonsering, digitala affischer och flyers. Mobilisering och spridning ansvarar alla SSU:s 10 000 medlemmar för.

-       Jesus var solidarisk, strävade efter ett jämlikt samhälle, såg till de svaga i samhället och såg att kollektivet aldrig är starkare än den svagaste individen. Det krävdes inte många spånvändor innan det blev självklar att ”PS: glöm inte att Jesus var sosse” skulle bli den bärande idén i vår kampanj, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Kyrkoval 15 september
Kyrkovalet äger rum den 15 september. Alla som är 16 år och äldre och som är medlemmar i Svenska Kyrkan kan rösta. Socialdemokraterna driver att svenska kyrkan ska fortsätta utvecklingen mot en öppen och demokratisk folkkyrka och har tidigare bland annat drivit igenom möjligheten för kvinnor att bli präster och samkönade äktenskap.

Om kampanjen ”PS: glöm inte att Jesus var sosse”
Koncept och idé: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU
Manus: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU
Bildmanus och animation: Katla Studios/Future Museum
Produktion: Katla Studios

Se filmen: PS: glöm inte att Jesus var sosse.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.