Regeringen går på SSU:s linje om pengar till välfärden

Vårbudgeten en triumf för välfärden – och för SSU. Det stod klart efter att delar av budgeten presenterades under måndagen. Bland satsningarna märks en storsatsning på mer pengar till kommunerna och landstingen – statsbidragen ökar med 10 miljarder kronor årligen, något som SSU krävt under en längre tid.

Behovet av mer resurser i välfärden har funnits länge, men har belysts extra i ljuset av höstens stora flyktingmottagande. SSU har därför vid upprepade tillfällen krävt att regeringens ekonomiska politik ska bli mer offensiv – och att statsbidragen behöver öka. Något som regeringen nu har anammat.

- Jag är stolt över att regeringen lyssnat på SSU och nu genomför innehållet i den välfärdsgaranti som vi föreslagit. De 10 miljarder regeringen skjuter till kommer betyda mycket i människors vardag, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Går i linje med vad SSU krävt under lång tid
Regeringens besked om välfärdsmiljarderna går i linje med vad SSU tidigare krävt. Det har bland annat handlat om en mer offensiv ekonomisk politik, höjda generella statsbidrag och att den för 2016 tillfälliga satsningen om 10 miljarder till kommunerna förlängs.

- De kommuner som tagit emot många människor på flykt har stora investeringsbehov. Därför är det bra att Löfven tydliggör att pengarna som nu tillförs ska fokusera just på dessa kommuner. Det är precis vad vår välfärdsgaranti innehåller, säger Philip Botström.

Människor förväntar sig att sossar satsar
Tillskottet till välfärden kommer betyda mycket för landets kommuner – och i förlängningen också alla människor i Sverige.

- Det vore förödande för välfärden om borgerligheten tog över makten 2018. Folk förväntar sig att sossar satsar. Det är precis sådana här besked som regeringen måste ge för att stärka sitt förtroende, och på så sätt kunna fortsätta att utveckla välfärden också i framtiden, avslutar Philip Botström.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat